Sabtu, 17 Maret 2012

Pengelolaan APE Semasa

Posted by Glendomi On Sabtu, Maret 17, 2012 | No comments
Jumat, 16 Maret 2012 bertempat di Semasa, Dongkelan, Kasihan, Bantul telah dilaksanakan agenda pengelolaan APE (Alat Peraga Edukatif) yang dimotori oleh Mochamad Fatchan Chasani, Siti Septiyany Dewi dan Zulfa Naimatuzahro yang merupakan mahasiswa PLS (Pendidikan Luar Sekolah) angkatan 2009 Universitas Negeri Yogyakarta. Pengelolaan APE di Semasa merupakan agenda dari serangkaian program Praktik Jurusan yang sudah dimulai dari bulan Februari 2012. 

Pengelolaan APE meliputi klasifikasi APE menurut ukuran, penempatan APE dan pembenahan APE. Pengelolaan APE dimulai dari pengklasifikasian APE menurut besar-kecil ukuran APE kemudian berlanjut pada penempatan APE dengan menempatkan APE yang besar pada rak yang paling rendah, APE yang kecil pada rak teratas sampai pada pembenahan APE yang masih baru. Tujuan dari agenda ini adalah untuk merawat APE yang sudah ada dan yang lebih utama yaitu untuk membantu para pendidik dalam pengklasifikasian dan penempatan APE. Selain itu, agenda pengelolaan APE juga memberikan manfaat kemudahan bagi para peserta didik yang akan mengambil sejumlah APE pada rak-rak yang tersusun rapi tanpa menimbulkan bahaya tertimpa APE. 

Agenda pengelolaan APE di Semasa semoga akan mampu memberi dampak positif bagi perkembangan Semasa, khususnya PAUD Semasa yang masih perlu untuk mendapat perhatian dengan berbagai program-program yang inovatif dan mampu mendorong berkembangnya PAUD Semasa. Fatchan
Reaksi:

0 komentar:

Posting Komentar